zaterdag 6 april 2013

Liefde voor kant...

Als klein meisje van een jaar of 8, heb ik samen met mijn moeder en grootmoeder eens een daguitstap naar Brugge gemaakt. Toen was dit al een hele belevenis op zich, waar we er nu op een half uurtje rijden zijn, bleek dit toen een eeuwigheid. Wat me aan deze uitstap altijd is bijgebleven, zijn de dames die langs de Brugse Rijen onder de hoge bomen zaten te kantklossen. Het was voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik dit zag en was er zo door gefascineerd dat ik dit "ooit" ook wilde kunnen. Het over en weer geklets van de houten klosjes en de snelheid waarmee deze dames het deden, ik zou er uren kunnen naar staan kijken. Ook al die mooie pittoreske kantwinkeltjes, waar toen nog "echte kant" verkocht werd zijn me bijgebleven.

Jaren later, ik was toen al gehuwd en had al een kind, werd er in onze gemeente een kantkloscursus gegeven, ik heb er geen minuut moeten over nadenken en heb mij toen meteen ingeschreven. Dit heb ik zo zeven jaar volgehouden. Helaas is sinds toen het kussen één keer uit zijn zak geweest om een kaartje te klossen voor een collega kantklosster van toen. Ik hoop in de toekomst het eens terug boven te halen, maar het ontbreekt mij een beetje aan tijd, ik ben dan ook met zoveel tegelijk bezig.

Nu kreeg ik veertien dagen terug een telefoontje van een vriendin die het huis van een overleden tante moest leeghalen met de vraag of ik geen interesse had in een oud kantkloskussen die er nog stond. Dit hoefde ze mij geen twee keer te vragen en reed er meteen naartoe.


Dit is het kussen, compleet met voet, heb het in een hoekje tussen mijn oude naaimachine en de piano gezet met een oud stoeltje bij waar ik ooit nog eens een "petit point" zitting voor heb geborduurd, past er perfect bij!


Er zitten twee schuifjes is, één bovenaan het kussen waar nog oude prikkingen, oefeningen en een oefenboekje in zaten.


En één aan de zijkant waar nog klosjes in zaten.


Dit is de achterkant van het boekje, ik vermoed dat dit kussen ook uit die periode dateert, want op de achterkant van de prikingen staan er met pen geschreven datums op van 1910.


Om het een beetje mooi de decoreren, heb ik enkele van de oefenkantjes voorzichtig gewassen en op het kussen gelegd.
met aan beide zijden 3 klosjes erop die ik samengebonden heb met een kanten lintje en vastgemaakt met een oud parelen speldje.

                           
Er zat nog een beginnend werk op en heb het laten zitten, enkel de klossen wat ontwart. 
Ik kan er zo van genieten van al die oude spullen!
Bedankt voor jullie bezoekje en een fijn weekend!




13 opmerkingen:

  1. Wat is dit gaaf Christelle een echt pronkstuk heb je in huis staan en dat stoeltje hoort er echt bij !
    Hier zul je dagelijks van genieten en nog eens aan die tijd terug denken !

    Fijn weekend

    Lieve groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O dit is echt heel erg mooi Christelle. Dat zie je niet zoveel. Vind het prachtig. Lijkt me ook niet echt eenvoudig om dat te kunnen. Maar je heb een prachtig hoekje zo met dat stoeltje er bij. Een fijn weekend. Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt ge-wel-dig Christelle...
    Wat een ongelooflijk bijzonder stuk om in bezit te hebben...het is gewoon een museum stuk.
    Ik kan me goed voorstellen dat je er heel zuinig op bent en wat moet je hier van genieten zeg.
    Nou hij is helemaal op zn plek bij jou en word in ere gehouden...
    Geniet er van.

    Liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh en wat een gave verwarming heb je wauw!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg mooi, Daar zou ik zeker zuinig op zijn! Mooi hè met zo'n voorgeschiedenis.

    H G Kora

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Christelle.
    Ik had ooit een vriendin ook kantklossen deed. Ze heeft een hobbelpaard voor me gemaakt. Zo mooi. Ze wilde het me wel leren,maar dat is er nooit van gekomen. Het hobbelpaard koester ik.
    Dikke knuf van rens

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er prachtig uit, iets om te koesteren.
    Nog een fijn weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Christelle, wat ONTZETTEND PRACHTIG, zo een apart stuk heb ik nog nooit gezien, en nu staat het bij jou "gewoon" in de huiskamer, wat geweldig !!
    Wat lief van je vriendin dat ze hierbij direct aan jou dacht, en ze kan er zeker van zijn dat het bij jou in ere gehouden wordt :)
    Wat staat het mooi zo onder het raam bij de piano en dat prachtig oud stoeltje, een plaatje om naar te kijken :)
    Ik wens je een heeel fijn weekend, en geniet er maar lekker van !!

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Christella,

    Net als de andere dame`s vind ik het ook heel erg mooi!!! Dus jij kan dat ook nog eens? kantklossen...het lijkt me zo moeilijk maar zo mooi om te doen. Hoe je het hebt gedcoreerd vind ik zo mooi gedaan...een pronkstuk in je huis.

    fijn weekend,
    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Christelle,

    wat een geweldig mooi kantkloskussen! En zo prachtig gedecoreerd, het zal erg mooi staan in de kamer!

    Groetjes,
    Ernestine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi christelle,

    Genieten genieten genieten. wat een geweldig mooi kado!!! en wat lief dat je dit allemaal hebt gekregen. Prachtig gedecoreerd, echt zo mooie techniek hé dat kantklossen.

    Veel liefs Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ¡Una maravilla!, su conservación es perfecta ,estará muy feliz de tenerla en su rincón, una pieza digna de un museo.
    Feliz domingo:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Usted tiene una joya!!! y la ha sabido decorar como nadie,es preciosa!!!! una reliquia.
    Tambien me gusta mucho el rincón donde luce,creo que no ha podido buscar uno mejor,está ideal.
    El radiador tambien es precioso.
    Me gustan sus entradas.Bss apretaos!!!

    BeantwoordenVerwijderen