zondag 10 november 2013

Gehaakte kerststerren en ik geef er ééntje weg!

Op verschillende blogs komen hier en daar al enkele mooie creatie's voor de kerstdagen tevoorschijn. Ook ik ben de afgelopen weken aan de slag gegaan en heb enkele kerststerren gehaakt. Om jullie de kans te geven ze nog voor de kerst af te hebben geef ik jullie onderaan de haakbeschrijving mee.


Ik werkte ze af in verschillende stijlen, hier romantisch wit met zamlrose satijn, witte kant en parels. 
De witte belletjes vond ik bij Kruidvat, 15 stuks voor 1,99 euro.


Of  landelijk Scandinavisch met ruitjeslint en houten kraaltjes...



Deze is gehaakt in gebroken wit katoen en afgewerkt met fluweel lint, kant en belletjes...



... je kan er onderaan twee brede linten aan bevestigen om je kerstkaartjes aan te hangen.


Ze zijn ook heel mooi om gewoon ergens bij te leggen, deze is gehaakt in ecru en afgewerkt met zalmroze.


Ik heb ze bij deze schat gelegd, het is een heel oud Engels Pedrigree popje volledig in papier macher en met nog de originele kleertjes aan.


En de laatste...


...romantisch roze met witte pareltjes en een gehaakt bloemetje in het midden.

En............ik geef er ééntje weg, wil je meedingen, laat dit dan weten in een reactie, of stuur gewoon een mailtje. Op 1 december maak ik de winnaar bekend!


Bedankt voor je bezoekje,


Hieronder de haakbeschrijving:

GEBRUIKTE STEKEN:
vasten: (x) De haaknaald in 1 steek steken, omslaan, lus ophalen, omslaan, de 2 lussen afhaken (x). Van (x) tot (x) herhalen.
Stokjes: (x) Omslaan , de haaknaald in 1 steek steken, omslaan, 1 lus ophalen, omslaan, 2 lussen afhaken, omslaan, de laatste 2 lussen afhaken (x). Van (x) tot (x) herhalen.
Dubbele stokjes: (x) 2 maal omslaan, de haaknaald in 1 steek steken, omslaan, 1 lus ophalen, omslaan, 2 lussen afhaken, omslaan, 2 lussen afhaken, omslaan de laatste 2 lussen afhaken (x). Van (x) tot (x) herhalen.
3 tezamengehaakte dubbele stokjes: 3 dubbele stokjes haken, echter van elk dubbel stokje de laatste lus niet afhaken, omslaan, de 4 lussen op de haaknaald samen afhaken.
Nopjes: 6 stokjes in 1 steek uitvoeren, de haaknaald uit het 6e stokje halen, de haaknaald in de 1e van de 6 stokjes steken, opnieuw de lus van het 6e stokje opnemen en dit door het 1e stokje halen, 1 losse.

WERKWIJZE:
Haak een ketting van 6 lossen en sluit de ring met een halve vaste.
1e toer: (x) 3 stokjes in de ring, 1 losse (x). Van (x) tot (x) nog 4 maal herhalen. (in totaal 5 delen). Met 1 halve vaste in de 3e losse van het begin tot een ring sluiten. In elke toer 3 lossen voor het 1e stokje haken.
2e toer: (x) 2 stokjes op het 1e stokje, 1 stokje op het volgend stokje, 2 stokjes op het volgend stokje, 1 losse (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse van het begin tot een ring sluiten.
3e toer: (x) 2 stokjes op het 1e stokje, 3 stokjes, 2 stokjes op het volgend stokje, 2 lossen (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten.
4e toer: (x) 2 stokjes op het 1e stokje, 5 stokjes, 2 stokjes op het volgend stokje, 2 lossen (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten.
5e toer: (x) 2 stokjes op het 1e stokje, 3 stokjes, 1 nopje op het volgend stokje, 3 stokjes, 2 stokjes op het volgend stokje, 2 lossen (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten.
6e toer: (x) 2 stokjes op het 1e stokje, 3 stokjes, 1 nopje op het volgend stokje, 1 stokje op het nopje, 1 nopje op het volgend stokje, 3 stokjes, 2 stokjes op het volgend stokje, 2 lossen (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, vervolgens 1 halve vaste op het volgend stokje.
7e toer: (x) 4 stokjes, 1 stokje op het nopje, 1 nopje op het volgend stokje, 1 stokje op het nopje, 4 stokjes, 4 lossen, 1 vaste in de volgende 2 lossen, 4 lossen, 1 stokje overslaan (x), Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, vervolgens 1 halve vaste op het volgend stokje.
8e toer: (x) 4 stokjes, 1 stokje op het nopje, 4 stokjes, 2 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 4 lossen, 1 stokje overslaan (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, 1 halve vaste op het volgend stokje.
9e toer: (x) 7 stokjes, 3 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 4 lossen, 1 stokje overslaan (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, 1 halve vaste op het volgend stokje.
10e toer: (x) 5 stokjes, 4 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 4 lossen, 1 stokje overslaan (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, 1 halve vaste op het volgend stokje.
11e toer: (x) 3 stokjes, 3 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 4 lossen, 1 vaste om dezelfde boog als voorheen, 2 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 4 lossen, 1 stokje overslaan (x). Van (x) tot (x) herhalen en met 1 halve vaste in de 3e losse tot een ring sluiten, 1 halve vaste op het volgend stokje.
12e toer: (x) 3 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog); 9 stokjes om de volgende boog, 3 maal (1 vaste om de volgende boog, 4 lossen); 1 vaste op het middelste stokje van de groep van 3 stokjes (x). Van (x) tot (x), 3 lossen, keren en iedere punt afzonderlijk verder haken.
13e toer: 1 vaste om het 1e boogje, 2 maal (4 lossen, 1 vaste om het volgende boogje); 8 maal (1 stokje op het volgend stokje, 1 losse), 1 stokje op het laatste stokje, 2 maal (1 vaste om de volgende boog, 4 lossen); 1 vaste om de  volgende boog, 3 lossen, keren.
14e toer: 1 vaste om de volgende boog, 4 lossen, 1 vaste om de volgende boog, 7 maal ( 3 tezamengehaakte dubbele stokjes in de losse tussen de stokjes + 3 lossen); 3 tezamengehaakte dubbele stokjes in de volgende losse tussen de stokjes, 1 vaste om de volgende boog, 4 lossen, 1 vaste om de volgende boog, 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
15e toer: 1 vaste om de 1e boog, 7 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog van 3 lossen); 4 lossen, 1 vaste om de volgende boog, 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
16e toer: 1 vaste om de 1e boog, 7 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
17e toer: 1 vaste om de 1e boog, 6 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
18e toer: 1 vaste om de 1e boog, 5 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
19e toer: 1 vaste om de 1e boog, 4 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
20e toer: 1 vaste om de 1e boog, 3 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
21e toer: 1 vaste om de 1e boog, 2 maal (4 lossen, 1 vaste om de volgende boog), 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
22 e toer: 1 vaste om de 1e boog, 4 lossen, 1 vaste om de volgende boog, 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
23e toer: 1 vaste om de 1e boog, 1 dubbel stokje op de vaste, 3 lossen, keren.
24e toer: 1 vaste in de 3 lossen, de draad afknippen. 
De 4 andere punten op dezelfde wijze voltooien. Een 2de ster op dezelfde wijze haken.
Afwerking:
Rond de sterren nog een toer vasten heken en een toer picootjes. Een kussentje maken om tussen de sterren te steken en samen rijgen met een dun lintje. Verder afwerken naar eigen smaak!
    
                                        Veel haakplezier!






19 opmerkingen:

  1. Hello!
    Net als al haar creaties zijn prachtig, ik hou om naar uw blog.
    Bedankt voor het delen.
    Een kus van Spanje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOohhh, Christelle,
    Wat een ontzettend mooi gehaakte sterren!! Ik weet nu al wat mijn nieuwe projectje zal gaan worden!! Ontzettend bedankt voor het delen van je patroon. Ik vind haken zo leuk maar ben er nog niet zo goed in om een patroon zelf te ontwerpen dus ik ben heel erg blij met je!! Nogmaals dank je wel. Ze zijn werkelijk waar erg prachtig!!
    Lieve groet van Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Owwwww deze zijn wel heel erg gaaf Christelle, dat moet nog wel lukken voor de kerst denk ik, heel erg bedankt voor het patroon !!
    En wat een super lief popje is dat !

    Fijne avond

    Lieve groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er ontzettend leuk uit. Moeilijk om te kiezen welke nou het mooiste is. Dit wil ik ook zeker gaan maken. Ontzettend bedankt voor het delen van het patroon.
    Groetjes: Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi blog en prachtige patronen. Natuurlijk zou ik ook graag zo'n ster met bloemetje ontvangen. Ik kan nog niet zo goed haken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve christelle, wat prachtige kerststerren heb je gemaakt, en ook al zoveel, lieve hemel wat was jij ijverig :)
    Wat leuk al die verschillende stijlen, en dat met een en het zelfde patroontje !!
    De ster die je bij dat super mooie popje hebt gelegd ziet er erg gezellig uit. zo is dat kleine meiske gelijk in kerststemming.
    Wat ontzettend lief van je dat je een ster wil weggeven, ik zou er heel graag een ontvangen :)

    Nog een fijne zondag avond.

    Lieve groetjes Mieke

    P.s Bedankt voor het delen van het patroontje :):)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie kerststerren zijn dat Christelle. En die bij je mooie popje ligt vind ik wel heel erg mooi. Ik denk dat het voor mij nog te hoog gegrepen is om zo,n ster te haken. Ik ben al blij dat ik nu gewoon een kleedje kan haken, hahahaa. Nog een fijne dag! Lieve groetjes Brie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn ze allemaal mooi, zou er graag eentje winnen.
    Bedankt voor het patroon.
    Nog een fijne week,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die zijn echt schitterend, en ook zo mooi afgewerkt, helemaal in brocante stijl, daar houd ik van. Super bedankt voor het patroon, misschien ga ik die ook wel maken. Ik heb alleen atijd zo'n hekel om er dan nog weer een voering bij te naaien.
    Ik doe graag een gokje om er ook één van je te kriigen.

    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat super leuk gemaakt, Christelle! Vooral die scandinavische ster is mijn favoriet!
    Fijne avond!
    X Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Christelle, wat ontzettend mooi kerststerren, ze zijn allemaal even mooi, wat een werk zul je daar aan gehad hebben !
    Het poppetje ziet er zooo lief uit met die kerstster in haar handjes :)

    Liefs Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi zijn de sterren Christelle! Wil graag mee doen hoor, als dit nog kan!

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Christelle, ik zie ineens dat ik deze post over het hoofd heb gezien.
    Maar wat zijn ze mooi!!!!! daar wil ik ook wel graag aan mee doen hoor.

    Liefs, Ciska

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige gehaakte sterren.
    Bedankt voor het patroontje.
    Grts Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kom via Corrie (als ik thuis ben) op jouw blog!
    Je maakt mooie dingen.
    Ben gelijk maar volger geworden....
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hallo Christelle, wat een geweldig mooie kerstster heb je gehaakt, ik zag hem net bij Corrie op haar blog, zij heeft deze gewonnen, wat was het schitterend verpakt, echt een heel mooi kado, ik ben gelijk komen kijken bij jou en ga je blog volgen, ik heb zelf 2 blogs, 1 voor kaarten maken en een handwerkblog waar mijn haak en breiwerkjes op staan, groetjes en lief dat je het mooie patroon met ons wilt delen, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. via het blog van Corrie kom ik bij je langs, wat een mooie kerstster en ik wilde je heel erg bedanken voor het patroon die ga ik zeker maken.
    ik volg je nu met bloglovin ;o), want ik zie zoveel moois !
    hartelijke groet, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi! Dankjewel voor het delen van het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kom hier via het blog Wollige Werkjes, zij heeft de ster ook gemaakt. Hartelijk dank voor het delen van het patroon, ik heb het opgeslagen. Het is een prachtige ster!

    BeantwoordenVerwijderen